Als we beginnen met mountainbiken, is het normaal dat we zeggen dat we de voorrem nooit mogen aanraken en de voorkeur moeten geven aan de achterkant. De reden voor deze tip is alleen om ongevallen voor beginners te voorkomen door de fiets volledig op slot te doen en van het stuur te vliegen. In de wielerwereld staat dit type ongeval bekend als OTH (over the handlerbar).
Het is echter beter om deze “tip” zo snel mogelijk te corrigeren. Als we ons hele leven op deze manier remmen, zal het resultaat zijn dat de achterband volledig blokkeert, wat erosie op de paden veroorzaakt, totdat we een “V” -vormige sloot bereiken. Als je een betere mountainbiker wilt worden, is het belangrijk om zowel de voor- als de achterrem onder de knie te krijgen.
Het gebruik ervan moet worden gedoseerd om totale blokkering van de fiets te voorkomen. In een flat mag er niets gebeuren als de fiets volledig crasht; Maar als je merkt dat je afdaalt, kan dat je een groot ongeluk kosten. Als de wielen volledig vergrendeld zijn, verliezen ze de controle over de besturing en zelfs de tractie.
Met behulp van de voorrem
De voorrem zorgt voor 65% – 75% van het werk van het stoppen van de fiets omdat het de traagheid van de fiets stopt. Het is erg belangrijk om deze niet volledig in te drukken, omdat het voorwiel dan onmiddellijk vergrendelt, vooral als u hydraulische schijfremmen gebruikt, omdat deze nog gevoeliger zijn. 99% van de gevallen waarin het voorwiel blokkeert, eindigt in een val en zelfs in vluchten over het stuur. Dit is gevaarlijker als u zich op een steile heuvel met veel helling bevindt.
Onthoud dat als de voorrem op een vlakke ondergrond wordt gebruikt, de voorwielophanging wordt samengedrukt. Hierdoor beweegt het zwaartepunt van de fiets naar voren.
Op dezelfde manier wanneer bergafwaarts en de voorrem wordt geactiveerd op de helling, verschuift het zwaartepunt naar voren met de compressie van de vork.