Drie jaar na zijn debuut in de Cannondale-catalogus keert de Habit terug met geweldig nieuws voor dit seizoen: hij neemt afscheid van 27,5 “-wielen en maakt de laatste sprong bij 29”, een nieuwe, veel modernere geometrie en een meer veerweg die 130 mm bereikt, vergeleken met 120 van het vorige model.
De nieuwe Cannondale Habit wordt geleverd met 3 frame-opties: volledig carbon, gemengd (hoofddriehoek in carbon en achterkant in aluminium) en aluminium. De full carbon-versie is gemaakt met de gebruikelijke technologie van zijn hoogwaardige frames, BallisTec, die dit keer meerdere lagen tussenliggende module heeft, die ondanks een kleine gewichtstoename een grotere structurele stijfheid biedt.
Zoals we al zeiden, is een van de belangrijkste nieuwigheden van de Habit de sprong naar het 29 ”-formaat, maar daar houdt het niet op, aangezien de nieuwe achterste driehoek, ontworpen door Cannondale, voldoende ruimte laat om 27.5+ wielen te monteren.
Proportionele respons ophanging
Het ophangsysteem krijgt, net als de geometrie, belangrijke nieuwe kenmerken. Cannondale heeft het hele systeem opnieuw ontworpen en als eindresultaat hebben we de nieuwe Proportional Response, die meer controle biedt, en dus meer plezier op een fiets met deze kenmerken.
Het idee van de Cannondale-ingenieurs voor dit nieuwe veersysteem is ontstaan uit de overtuiging dat het gedrag van de fiets varieert afhankelijk van de grootte en het gewicht van de berijder die erop rijdt. Dit aspect komt ook tot uiting in het gedrag van de ophanging, dus deze moet ook worden aangepast. Het is een Horst-Link die is geconfigureerd rond het gemiddelde zwaartepunt van de berijder, afhankelijk van de grootte van het frame. Daarom hebben de ingenieurs de kinematica van de ophanging zo aangepast dat deze ongeacht de grootte van het frame op dezelfde manier reageert, zodat alle motorrijders ongeacht hun grootte dezelfde prestaties kunnen behalen.